Tuesday, January 12, 2016

Cogito Ergo Sum



cogito ergo sum... Σκέφτομαι, άρα υπάρχω...

Ο Ρενέ Ντεκάρτ, γνωστός με το εξελληνισμένο του όνομα, Καρτέσιος, ήταν Γάλλος φιλόσοφος και μαθηματικός.
Έχει χαρακτηριστεί σαν ο «φιλόσοφος της αμφιβολίας».

Θεωρείται ο εκφραστής της πιο ακραίας μορφής σκεπτικισμού και οι ιδέες του πολεμήθηκαν από τους εκφραστές του εμπειρισμού. Η πιο γνώστη φιλοσοφική του διατύπωση, είναι το «cogito ergo sum», «Σκέφτομαι, άρα υπάρχω».

Το απόφθεγμά του στηρίζεται στο εξής σκεπτικό: «Μπορώ να αμφιβάλλω για όλα τα πράγματα που με περιβάλλουν και για όλα όσα σκέφτομαι. Οι άνθρωποι συχνά σφάλλουν στους συλλογισμούς τους, ακόμα και σε απλά θέματα και δεν υπάρχει λόγος να πιστεύω, ότι οι αισθήσεις μου δεν με ξεγελούν, ή ότι οι σκέψεις μου δεν είναι, παρά σαν τα όνειρά μου όταν κοιμάμαι.

Μπορώ να αμφιβάλλω λοιπόν, για όλα όσα σκέφτομαι και πιστεύω, αλλά για ένα πράγμα σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να αμφιβάλλω, δηλαδή για το ότι αμφιβάλλω.

Αμέσως όμως κατόπιν, πρόσεξα πως, ενώ εγώ ήθελα να σκεφτώ έτσι, ότι όλα ήταν ψεύτικα, έπρεπε αναγκαστικά, εγώ που το σκεπτόμουν, να είμαι κάτι.
Και παρατηρώντας πως τούτη η αλήθεια: σκέπτομαι, άρα υπάρχω ήταν τόσο γερή και τόσο σίγουρη, ώστε όλες μαζί οι εξωφρενικές υποθέσεις των σκεπτικών φιλοσόφων, δεν ήταν ικανές να την κλονίσουν, έκρινα πως μπορούσα δίχως ενδοιασμούς, να την παραδεχθώ σαν την πρώτη αρχή της φιλοσοφίας που αναζητούσα»


Άραγε εγώ που σκέφτομαι τόσο... υπάρχω??? ή μήπως χάνομαι στην ανυπαρξία μετά από τις τόσες σκέψεις μου?